علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

سلام دوستان، اینستاگرام اخیرا تحرکات جدید و جدیی رو در تولید محتوا شروع کرده و الان پاش به داشبورد حرفه ای صفحه های اینستا هم رسیده، این تصویری که می بینید در پایین داشبورد حرفه ای صفحه است. و مطالبی راجع به تولید محتوا گذاشته که احتمالا تا الان اون رو دیدید. اما چرا زودتر این کار رو نکرده؟

 

الان اینستاگرام دیگه در چارت سازمانیش مدیرعامل نداره و فقط یک Head داره، در واقع مدیرعامل اصلی خود زاکربرگ است. با توجه به اینکه این تغییر مدیریتی حدود یک سال است که اتفاق افتاده، الان باید شاهد نتایج این تغییر و تاثیرش بر اکوسیستم اینستاگرام باشیم.

کمترین تاثیرش تولید محتوای آموزشی است که خود اینستا مستقیما داخلش ورود کرده. از طرف دیگر مارک زاکر برگ الان دیگه می خواهد تا می تونه بتازونه و اینستا رو بیشتر به خدمت فیس بوک در بیاره، یکی از دلایلش هم اینه که بهش قدرت سیاسی بیشتری برای چانه زنی با رگولاتورهای ایالات متحده و کشورهای دیگه می ده.

سرعت این تغییرات در کوتاه مدت خیلی زیاد خواهد بود. از آنجایی که به شدت تولید محتوا و رشد آن تحت تاثیر این چرخش مدیریتی قرار می گیره، آمادگی لازم برای پاسخ گویی به این باید شکل بگیره. یعنی حتی ممکنه در تولید محتواتون تغییرات بنیادین بدید. در این بین فیس بوک نقش کلیدی رو بازی خواهد کرد. چون فیس بوک داره فیچرهای جدید ویدیو ارایه می ده که بتونه با یوتیوب رقابت کنه و خیلی جدی مدتیه وارد این حوزه شده و حتی برنامه های تلویزیونی خاص خودش رو داره که از فیس بوک پخش میشه و سلبریتی ها نامدار در آن حضور دارند که برنامه های پر سابقه ای در تلویزیون ها داشته اند.

سامانه Creator Studio که فیس بوک اون رو ارایه کرده تا بتونید از طریق وب محتوای صفحه رو مدیریت و آپلود کنید و برنامه زمان بندی برای صفحه ایجاد کنید، هم سیگنال هایی ازش دریافت میشه که به سمت فیس بوک غش کنه و اکانت های خاموش و غیر فعال فیس بوک رو فعال و روشن کنه.

نقطه قوت ماجرا اینه که الان بعد از لینکدین، فیس بوک شبکه اجتماعی پر کابرد بیزینس هاست (البته در جامعه بین المللی) که می تونه به ساید B2B کمک کنه و حتی بتونه مشتری ارزی (و نه لزوما بین المللی) داشته باشه. از طرف دیگه با توجه به اینکه 50 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام هستند، این تنگ شدن ارتباط فیس بوک و اینستا هم تهدید فیلترینگ را افزایش خواهد داد و هم فرصت ارتباط گیری سریعتر با بیزینس ها را گسترده خواهد کرد

حتی این اتفاق روی اکوسیستم استارتاپی و سرمایه گذاری تاثیر گذار خواهد بود. چرا که اینستاگرام از اولین استارتاپ هایی بود که توسط یک غول کسب و کار خریداری شد، اما به شرط استقلال کار و نامش، ولی حالا استقلال نامش حفظ شده ولی استقلال کارش در دست فیس بوک است.

البته نظرات زاکربرگ تا پیش از خداحافظی بنیان گذاران اینستاگرام، حضورش برای اینستاگرام مثبت و به نفعاین شبکه اجتماعی بوده. به عنوان مثال راه اندازی استوری، با فشار های زاکربرگ بر بنیان گذاران اینستاگرام صورت گرفته است وگرنه آن ها تا توانستند مقاومت کردند و زیر بار استوری نرفته بودند. البته زرد شدن اینستاگرام هم باز تا حدی تحت تاثیر زاکربرگ بوده است چون بنیان گذاران اینستاگرام چنین نمی خواستند و خیلی کمال گرا بودند.

ولی هر چه بوده حضور زاکربرگ بر اساس شواهد به رشد اینستاگرام حسابی کمک کرده و اکوسیستمی به نام اینستاگرام تولید کرده که حتی روی طراحی کافه ها و اماکن عمومی هم تاثیرگذار بوده. به شکلی که طراحان برای طراحی اماکن، به خصوص اماکن عمومی حتما توجه می کنند آن مکان Instagramable باشه، یعنی قابلیت های خوبی برای انداختن عکس و ضبط فیلم برای انتشار در اینستاگرام داشته باشد

این تغییرات، به موج جدید اینستا می انجامد که با خود اینفلوینسر های جدید ایجاد خواهد کرد. اگر فردی می خواهد اینفلوئنسر شود ولی فکر می کند که اینفلوئنسر شدن دیگه به سادگی گذشته نیست. الان وقتش است. چون این موج جدید معلوم نیست که چند سال بعد بخواهد تکرار شود. از طرف دیگر خیلی از اینفلوئنسر های حال حاضر با افت ریچ یا عدم رشد ریچ روبرو خواهند بود و حتی ممکن است به شدت فالوور از دست بدهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی