علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

چارلز ببیج

امروز 26 دسامبر 2014، سالروز چارلز ببیج(به فتحه اول) هم عصر چارلز داروین طبیعی دان و چارلز دیکنز رمان نویس انگلیسی و هنری لانگ فلو شاعر است. چارلز ببیج ارایه دهنده طرح مفهومی ماشین حساب است و پدر کامپیوتر شناخته می شود. 

چارلز در 19 سالگی تحصیلات خود را در دانشگاه کمبریج آغاز کرد. از این رو این بلاگ با افتخار، لقب"مشاهیر با کلاس" را در دویست و بیست و سومین سالروز تولدش برای حضور در کلاس ها دانشگاه کمبریج به او اعطا می کند.

چارلز ببیج در خیالات خود به دنبال ساخت ماشینی بود که با استفاده از آن بتواند زمان محاسبات پیچیده را کاهش دهد. به همین دلیل در 29 سالگی(1820) طرح ماشین محاسبه گر مکانیکی را کشید که با امکانات آن زمان توان ساختش وجود نداشت و یک فناوری آینده گونه به حساب می آمد. تا اینکه 181 سال بعد یعنی در سال1991 در موزه علم لندن، این ماشین محاسبه گر با نام ماشین تفاضلی از روی طرح و نقشه های چارلز ببیج ساخته شد.

از این رو، این بلاگ مفتخر است، پس از 21 سال از ساخت ماشین تفاضلی او در موزه لندن، لقب "خیال پردازاعظم" را به دلیل بافتن خیالات کاملا علمی درباره ماشین حساب به چارلز ببیج اعطا نماید.

خیال بافی ببیج آنقدر قوی بود که تصویری فراتر از ماشین حساب مکانیکی را در طراحی خود ترسیم کرد که سال ها بعد به عنوان سنگ بنای محاسبات رایانه های جدید به حساب آمد. به عنوان مثال او در طراحی های خود به دو دسته کارت های سوراخ داری اشاره کرده بود که به عنوان ورودی سامانه محاسباتی عمل می کردند. یک دسته از این کارت های سوراخ دار اعدادی بودند که باید به دستگاه داده می شد و دسته دیگر عملگر هایی مانند جمع و تفریق بود که باید روی این اعداد انجام می شد.بدین ترتیب ماشین با گرفتن فرمان از این ورودی‌های خاص و با کمک ابزارهایی مکانیکی به تحلیل داده‌ها و اعلام نتیجه نهایی می‌پرداخت. فرایندی که در زمان او تنها یک خیال بود اما در نیمه دوم قرن بیستم(یک و نیم قرن بعد) به واقعیت پیوست و تا پیش از ورود رایانه های خانگی از این کارت ها برای انجام محاسبات استفاده می شد.

رایانه بر اساس موتور تجزیه و تحلیل(آنالیتیکال) چارلز بابیج Charles Babbage پایه ریزی شده است. این ایده در قرن هجدهم شکل گرفت، در دههٔ 1940به بهره برداری رسید و تا دههٔ ۱۹۸۰ استفادهٔ رایانه فراگیر شد. این پیشرفت با تغییر موضع از پردازش دسته‌ای به پردازش تعاملی و معرفی اینترنت هم‌زمان گردید.

او اختراعات بسیاری مانند قطار بادی، اندازه استاندارد خط آهن، نخستین تهویه مطبوع(در خانه خودش)، موتور سرعتی و... را به ثبت رسانید.

ببیج یک انسان خشک بود(شاید به همین دلیل توانست ایده مفهومی ماشین حساب را بدهد) و در زمان پیری و بیماری، جنگی را علیه موسیقی نوازان خیابانی به ویژه نوازندگان ارگ، برپا کرد و حتی زمانی که در بستر مرگ افتاده بود، ایشان را وادار می کرد که از راهی دیگر بگذرند.

امضا علیرضا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی