علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

تصویر ژرژ ملی یس

ماریه ژرژ ژیان ملی یس، سومین فرزند از یک خانواده چکمه ساز بود. ملی یس تحصیلات آکادمیک داشت و نسبت به اینکه او تحصیل کرده است همیشه وسواس نشان می داد. این حساسیت او به تحصیلات آکادمیک بیشتر به خاطر این بود که در آن زمان فیلمسازان را افرادی کم سواد تلقی می کردند.

لذا این وبلاگ با افتخار لقب «چهره با کلاس» را به ماریه ژرژ ژیان ملی یس به خاطر تاکیدش بر حضور داشتن در کلاس های دانشگاهی، به وی اعطا می کند.

ژیان ملی یس در سال هایی که در پاریس کار می کرد به تماشاخانه شعبده باز معروف جان نویل ماسکلین می رفت و از همانجا به دنیای شعبده بازی علاقمند شد و این شوق بی حد تا آخر عمر با او باقی ماند. این علاقه در نهایت باعث شد تا او سهم الارث پدری اش را به برادرانش بفروشد و تماشاخانه هودین را در پاریس بخرد. او تماشاخانه را با چندین دریچه، ابزارهای نورپردازی و دستگاه اتوماتون تجهیز کرد اما با این وجود تردستی هایی که در آنجا به نمایش در می آمد بوی کهنگی می داد. 

همین موضوع ملی یس را تشویق به ابداع تردستی های جدید کرد، تا اینکه طی نه سال سی تردستی جدید ارایه داد که شمار مراجعین تماشاخانه اش را به طور قابل توجهی افزایش داد. «گردن زدن مرد سرکش» از جمله مشهور ترین تردستی های او بود. در این نمایش سر یک مرد از تنش جدا می شد اما او همچنان حرف می زد تا اینکه دوباره سرش به تنش وصل می شد.

در 1985 زمانی که برداران لومیر سینماتوگراف خود را در گران کافه به نمایش در آورده بودند پیشنهاد خرید دستگاه فیلمبرداری و پخش فیلمشان را به قیمت ده هزار فرانک داد اما لوییس و آگوست لومیر نپذیرفتند. در همین زمان پدر برادران لومیر حرفی تاریخی به ملی یس زد. او گفت: "مردم به زودی از آن(سینماتوگراف) خسته خواهند شد"

با این وجود لومیر دلسرد نشد و بر پیشنهاد خود پافشاری کرد. اما مورد قبول لومیرها قرار نگرفت تا اینکه در سال 1896 کینتوگراف خود را ساخت. این دوربین پروژکتور آهنی آنقدر سر و صدا داشت که ملی یس آنرا آسیاب یا مسلسل خطاب می کرد. تا اینکه دوربین های بهتری وارد بازار شدند و ملی یس دوربین دست ساز خود را کنار گذاشت و از آنها استفاده کرد.

از سال 1895 تا سال 1913 ملی یس 513 فیلم ساخت. که ماندگار ترین آنها برای ما فیلم سفری به ماه بود که با تصویر زیر آن را در خاطر داریم.

سفری به ماه اثر ماندگار ماریه ژرژ ژیان ملی یس


ملی یس عشق و علاقه اش به تردستی و شعبده بازی را با دنیای سینما گره زد و جلوه های ویژه بسیاری در فیلم هایش خلق کرد. لذا  در یکصد و نوزدهمین سالروز تولد سینما، این بلاگ با افتخار لقب «خیال پرداز اعظم» را به دلیل خلق اولین جلوه های ویژه سینمایی به ماریه ژرژ ژیان ملی یس اعطا می کند.

امضا علیرضا



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی