علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

عاقبت موی دماغ شدن چیست؟

شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۳۱ ب.ظ

موی دماغ

پاسخ این سوال تابعی است از متغیر صاحب دماغ. به عبارت بهتر اینکه موی دماغ چه کسی شوید، عاقبت شما را مشخص می کند. در این پست صاحب دماغ یک مسول است که سال های زیادی از عمر خود را به برداشتن بار از روی دوش انسان ها گذرانده است. و این بار قرار است در دورانی که بی آبی به یک تهدید جدی برای جوامع بشری تبدیل شده است، یار و همراه انسان باشد.

خانم ها، آقایان این مسول بلند قامت یک نفر است و نامش شتر می باشد. برای شمارش شتر برخلاف دام های دیگر به جای "رأس" از واحد "نفر" استفاده می کنند. شگفت انگیزتر از خود این موجود، بینی اوست که مایکل پاولین معمار مدتی است که موی دماغ شتر شده و به مطالعه آن می پردازد.

پاولین قرار است معمار ارشد پروژه ای باشد که با الهام از بینی شتر، یک گلخانه روباز 10 هزار متر مربعی را در صحرای دوحه قطر بسازد.

بینی شتر دارای ساز و کاری است که در زمان بازدم شتر را قادر می سازد آب موجود در نفس آن را متراکم می‌کند. این کار باعث زنده ماندن شتر در بیابان می‌شود. سوراخ‌های بینی شتر همچنین به مکش آب از هوای مرطوب شبهای گرم صحرا می پردازد تا سطح بینی را آبدار باقی نگهدارد. بر این اساس قرار است این گلخانه آبی را که در طول روز، به دلیل گرما بخار شده است متراکم شود و دوباره به چرخه تولید برگردد.

در صحرا، آفتاب، آب هایی را که در طول سرمای شب تولید شده اند را به بخار تبدیل می کند، اما در این گلخانه روباز قرار است این آب های بخار شده در مجاورت لوله های آب سردی که در آنجا قرار داده شده اند، متراکم شوند و رطوبت مورد نیاز گیاهان ایجاد شود.

البته این تنها فایده موی دماغ شدن نیست. به عنوان مثال پروفسور کارن لو و دستیارانش وقتی موی دماغ گربه شدند، توانستند به مقدمات فناوری برسند که به وسیله آن می توان ربات های امدادگر بهتری ساخت. زیرا گربه ها دارای سرعت عمل خوبی هنگام غلط زدن در هوا و فرود آمدن نرم روی دست و پای خودشان هستند.

در نهایت باید گفت که عاقبت موی دماغ طبیعت شدن منجر به ایجاد یک علم جدید با نام بیونیک شده است که با مطالعه ساز و کار ساختار های طبیعی به ابداع، اختراع، پدید آوردن فناوری و حل مسایل فنی و مهندسی می پردازد.

امضا علیرضا

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی