علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

امشب قراره تاریک بشه! :)

دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۰۱ ق.ظ

آسمان تاریک

135 سال است که کوک ساعت شب دیر عمل می کند. و شب رو گیج کرده. مضنون اول این اتفاق فردی است به نام توماس آلوا ادیسون که لامپ رشته ای رو اختراع کرده و می گویند که این اختراع بانی این مصیبت صد ساله است.

ساعت شب یک ساعت زیستی یا به قول فرنگی ها بیولوژیک است که برای کوک شدن با نور رابطه دارد منتها از نوع برعکسش. یعنی زمانی که نور هفت تا هشت ساعت وجود نداشته باشه، با ترشح ملاتونین در بدن اقدام به کوک کردن می کند. اما اگر میزان کمی نور وجود داشته باشد، این ساعت کوک نمی شود و اختلالات خواب بروز می کند. اما انجمن نجوم آماتوری خواستار کوک این ساعت از امشب شده است.

اما پیش از اینکه متن خواسته این انجمن را برایتان بنویسم، نظر شما را به مطلبی که همینک خواهید خواند جلب کنم:

این ساعت زیستی که گفته شد در بدن همه ما وجود دارد مسلح به حسگر هایی برای تشخیص نور است. این حسگر ها در چشم قرار دارند، اما به جای اینکه این اطلاعات را به بخش بینایی مغز بفرستند، به بخش ساعت درونی بدن مخابره می کنند. برای همین است که حتی نابینایان هم ساعتشان برعکس کیفشان کوک است. البته هستند نابینایانی که  این حسگر ها را در چشم خود ندارند و از اختلال خواب رنج می برند.

اما از امشب و با آغاز هفته جهانی  آسمان تاریک، انجمن نجوم آماتوری ایران خواستار دقایقی خاموشی در پایتخت به مناسبت این رویداد علمی-فرهنگی شده است. تا آسمان شب، طبیعت فراموش شده شهر، دوباره رخ از نقاب نور بیرون کشد و چشم ما را به دیدار خود منور کند. آمین یا رب العالمین.

امضا علیرضا

 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی