علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

به احترام سالوادورا پرسیکا

چهارشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵ ق.ظ

فردی در حال استفاده از چوب درخت سالوادورا پرسیکا

سالوادورا پرسیکا، متولد جنوب ایران است. اما سال تولدش دقیقا مشخص نیست و پیش بینی می شود مربوط به چند هزار سال پیش باشد. نامش را یک فرد اروپایی تبار در حدود 400 سال پیش به احترام ایران سالوادورا پرسیکا گذاشت. خانواده اش ظرف چندین سال به دلایل مختلف در نقاطی از جهان از جمله جنوب آسیا، مصر، هندوستان، اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی  پراکنده شدند.

پرسیکا، بسیار سر به زیر است و همین ویژگی موجب شده تا دسترسی به آن آسان باشد. پوست شفاف و سبز رنگی دارد. پرسیکا پزشک نیست اما حوزه تخصصی اش، بهداشت دهان و دندان است. پیشگیری از رشد میکروب، ممانعت از ایجاد زخم و جلوگیری از پوسیدگی دندان از جمله خدماتی است که پرسیکا طی سالیان سال، نسل اندر نسل به جامعه جهانی عرضه کرده است.

او انسان نیست اما به قول نویسنده کتاب 5000 سال تاریخ دندانپزشکی، برای انسان آفریده شده است. سالوادور یک درخت است که اصلاتا ایرانی(پرسیکا) است اما، به دلایل مختلف از جمله سفر های تجاری خارج از منطقه بومی خود مشاهده شده. پرسیکا علارغم قد و بالای بلندی که دارد(3 متر) اما سر به زیر است، یعنی شاخه های آن افتاده و به سمت زمین کشیده شده اند.

سالوادورا پرسیکا را ما در زبان کوچه و بازار با نام چوب مسواک می شناسیم. برخی افرادی که به سفر حج مشرف شده اند در سبد سوغاتی خود به ایران آورده اند. این چوب ویژگی های سرشاری برای بهداشت دهان و دندان دارد. از جمله موادی که داخل آن یافت می شود، گوگرد است که به طور مشترک در پیاز و سیر هم وجود دارد با این تفاوت که مصرف سیر و پیاز همراه با بوی نامطبوعی است اما استفاده از این چوب این بو را نه تنها همراه ندارد بلکه دهان را نیز خوشبو می کند. گوگرد موجود در پرسیکا خاصیت ضد عفونی کننده دارد.

سایر ترکیبات موجود در این چوب که برای گوش ما آشناست، شامل ترکیبات کلراید، فلوراید و کلسیم می باشد. فلوراید و کلراید موجود در این چوب به همراه سایر ترکیباتی که ما با آنها آشنایی نداریم از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. اما آنچه این چوب را اعجاب آور ساخته است. بافت فیبری آن است که در تماس با آب به شکل یک برس مویی در می آید و استفاده از آن به عنوان مسواک را برای انسان ساده تر می سازد. وقتی چوب پرسیکا را به مدت 24 ساعت در یک لیوان آب قرار دهید، فیبرهای آن به صورت طولی از هم باز می شوند و شبیه یک برس مویی می شود.

چوب مسواک یا چوب درخت سالوادورا پرسیکا

همچنین آبی که 24 ساعت میزبان این چوب می شود، را اگر نگاه کنید، یک سری املاح را در پایین آن می توانید ببینید، که بخشی از املاح موثری است که در بهداشت دهان و دندان به کار می آید. تحقیقات نشان داده است که وقتی این چوب در دهان قرار می گیرد، املاح آن به سرعت در بزاغ حل می شود و برای پاکسازی فعال می شود.

دکتر صالحی سورمقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص گیاهان دارویی (به همراه همکاران) پس از پنج سال تحقیقات بر روی این گیاه ارزشمند، دهان شویه ای را تولید کرده اند که از عصاره سالوادورا پرسیکا، نعنا و بومادران تهیه شده و بسیار سالم و موثرتر از دهان شویه مشابه ای است که به صورت صنعتی و شیمیایی تهیه شده. ماندگاری مواد موجود در پرسیکا از مواد پاک کننده خمیردندان های امروزی به مراتب بیشتر است. اما با این وجود دکتر سورمقی استفاده از خمیردندان ها را توصیه نمی کند و تاکید دارد که پس از مسواک زدن با خمیردندان های امروزی از این دهان شویه استفاده شود.

امضا علیرضا

 


نظرات  (۶)

۱۸ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۱۴ سید علیرضا محسنیان
دمت گرم علیرضا جون خیلی مفید بود
من از این چوبا گرفتم اما نتونستم استفاده کنم
ممنون از مطلبت
پاسخ:
دم شما گرم، خوشحالم که از این مطلب خوشت اومده
۱۶ دی ۹۴ ، ۱۳:۱۱ امیر عباس
ممنون از اطلاع رسانی های بسیار جالب کاربردی ودر نهایت بسیار اموزنده 
پاسخ:
علیرضا خنجری از اینکه توانسته است با نوشته هایش شما را خوشحال کند، بسیار خوشحال است. و از شما دعوت می کند اگر از نوشته های او خوشتان آمده دیگران را هم به مطالعه آن دعوت کنید
سلام لطفا طریقه استفاده را آموزش بدید من هر جاکه دیدم گفتند نمیشه همینطور بدون آموزش از چوب مسواک استفاده کرد.
پاسخ:
سلام
بهترین حالت استفاده از چوب سالوادورا پرسیکا، استفاده از عصاره پرسیکا است که از داروخانه ها با همین نام پرسیکا می توانید تهیه کنید. قیمتش هم خیلی کمه، حدود 4 تا 5 هزار تومان، کافیه بین ده تا 15 قطره از عصاره پرسیکا را در دو تا سه قاشق غذا خوری آب حل کنید و تا 20 ثانیه در دهان بگردانید و بیرون بریزید. وگرنه استفاده از خود این چوب همانطور که به شما گفتند خیلی راحت نیست، ضمن اینکه به نظرم قیمتش کمی گرانتر از قطره پرسیکا است
ممنون از راهنماییتون
این راهی که گفتید بازه زمانی خاصی نداره؟ مثلا فقط هفته ای یک بار استفاده کنیم؟
پاسخ:
اون طور که دکتر سورمقی متخصص گیاهان دارویی می گفتند
محدودیت خاصی متوجه استفاده از عصاره این گیاه نیست و هر زمان که مسواک زدیم می توانیم بعدش استفاده کنیم
البته اگر هم دسترسی به مسواک نداشتیم می توانیم از آن استفاده کنیم
۳۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۷ مهدی دالائی
این چوب رو به صورت بهداشتی و وکیوم شده میتونید از سایت ما تهیه کنید.
همراه با فیلم آموزش استفاده
choobmesvak.com
در خدمت شما هستم

انقدر جالب نوشته بودید اول متوجه وجودبت این گیاه به اینکه ونیان نییت نشدم 

لذت بردم ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی