علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

پانتومیم و دیگر هیچ...

دوشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۳ ق.ظ

علیرضا خمسه

علیرضا خمسه گفت: هنر «پانتومیم» در کشور ما مظلوم‌ترین شاخه از هنرهای نمایشی است و اینکه در طی 27 سال فقط سه دوره جشنواره پانتومیم برگزار شده است، گویای همین واقعیت است.

علیرضا خمسه ضمن بیان این مطلب افزود: وقتی می‌گویم هنر«پانتومیم» در کشور مامظلوم‌ترین و مهجورترین گونه نمایشی است؛ پر بیراه نگفته‌ام و این در حالی است که در تمام جهان برای این شاخه از هنر نمایش، که با حداقل امکانات حداکثر تاثیر را می‌گذارد، بهای فراوانی قائلند.

وی در ادامه زبان جهانی پانتومیم را نکته‌ای قابل تامل برای مسؤولان فرهنگی کشور، که طالب جهانی ساخته ایران هستند؛ دانست و یادآور شد: این ژانر نمایشی برای مسؤولان هنری کشور و بسیاری از مردم ما ناشناخته مانده است و طبیعی است که این ناشناخته ماندن به بی‌توجهی و کم لطفی آنان به این هنر بر می‌گردد.

این هنرمند برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون در ادامه به ویژگی‌های مهم هنر«پانتومیم» پرداخت و خاطر نشان کرد: این هنر می‌تواند بدون بهره‌گیری از تمایلات و امکانات مرسوم تئاتری، تاثیری شگرف و عمیق بر مخاطب بگذارد. به همین خاطر در زمانه‌ای که کمبود امکانات اجرایی تئاتر بسیاری از جوانان و علاقه‌مندان هنر تئاتر را از تئاتر سرخورده کرده است؛ آشنا ساختن آنان با هنر پانتومیم، که از ملزومات امکانات تئاتری،‌فقط به هنرمندانی آموزش دیده و با تجربه نیازمند است، می‌تواند راهگشا باشد.

داور سومین جشنواره پانتومیم به فقر آموزش در آثار راه یافته به این جشنواره اشاره کرد و این جشنواره را بستری برای به نمایش درآوردن بازدهی جوانان ایرانی با توجه به حداقل امکانات و شرایط کار عنوان کرد و خاطر نشان کرد: اگر شرایطی فراهم شود که آنان بتوانند ضمن فرا گرفتن واقعی این هنر، فعالیت‌ها و تجربه هایشان را استمرار بخشند، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد درخشش آنان در عرصه‌های جهانی خواهیم بود.

خمسه در ادامه به ویژگی‌هایی از هنر پانتومیم که در داوری‌ها لحاظ کرده‌اند پرداخت و گفت: پانتومیم، تئاتر بدون کلام است و استفاه از حس و تخیل، اشیاء و شخصیت‌ها را به دلخواه خلق کرده، تغییر داده و یا ناپدید می‌سازد، در واقع بازیگر نمایش پانتومیم با دست‌های خالی در نقطه‌ای می‌ایستد و سپس برای خلق جهانی تازه به حرکت در می‌آید و جالب است که این اتفاق فقط با دانش، بینش وتوانایی بازیگر پانتومیم می‌افتد.

منبع: تبیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی