علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند


موضوع ارتباط  موثر با مشتری همواره از مطالبی است که در بازاریابی به آن توجه ویژه ای می شود از این رو قصد دارم برای آشنایی بیشتر شما با این مقوله طی پست های مختلف به صورت علمی به این مباحث بپردازم. 

ایجاد برند در هر کسب وکاری نیازمند دو بال است اول ارتباطات یکپارچه بازاریابی، دوم عملکرد محصول. در این میان مبحث ارتباطات بازاریابی و یا به عبارت بهتر ارتباطات یکپارچه بازاریابی قرار دارد که یکی از بال های اصلی در برقراری ارتباط با مشتری است. انتخاب ترکیب مناسب از ابزارهای ارتباطات بازاریابی منجر به ایجاد برند در بازار می شود. 

صنعت تبلیغات که یکی از ابزارهای ارتباط با بازار است، از جمله صنایع خلاق، جذاب و پول ساز در دنیاست و در عین حال یکی از پر چالش ترین صنایع محسوب می شود. آژانس های تبلیغاتی به عنوان مهمترین بنگاه های فعال در این صنعت یکی از پر در آمدترین کسب و کار ها به حساب می آیند.

 امروزه کسب وکار های موفق دنیا به این نتیجه رسیده اند که برای پیشرفت و دستیابی به موفقیت باید بتوان با مشتریان روابط بلند مدت برقرار کرد و در واقع همین روابط بلند مدت، پایه  و اساسی برای شکل گیری برند می شود. اتفاقاتی که در دنیای فناوری اطلاعات رخ داده است تا حد بسیار زیادی، ارتباطات با مشتریان را متحول کرده است. با ظهور رسانه های جدید مانند اینترنت، تلفن همراه و مانند این ها، ارتباطات بسیار پیچیده تر شده است. از این رو نیاز به دانش آکادمیک و علمی در حوزه ارتباط با مشتری بیش از پیش احساس می شود.

همانطور که ذکر شد، از ابزارهای ارتباطات بازاریابی جهت برقراری ارتباط با مشتری استفاده می شود اما نه تنها از برقراری ارتباط با مشتریان جدید بلکه برای حفظ مشتریان فعلی نیز باید از ابزارهای یکپارچه ی بازاریابی استفاده نمود. به قول  دانکن[1]استاد حوزه ارتباطات بازاریابی: «شما سطل آبی در اختیار دارید که کف آن سوراخ است و قرار است ، این سطل همیشه پر از آب باشد»، در اینجا سطل آب استعاره از کسب و کار و آب درون سطل استعاره از سود می باشد، حال اگر کف سطل سوراخ باشد و بخواهیم همواره آب داخل سطل وجود داشته باشد، یک راه این است که شلنگی با فشار زیاد آب را داخل سطل تزریق کند، به طوری که نسبت آب ورودی به سطل از آب خروجی آن بیشتر باشد ولی راه آسانتر این است که سوراخ پر شود تا دیگر لازم نباشد آب با فشار زیاد به سطل وارد شود. بستن سوراخ نیز استعاره از حفظ مشتری فعلی است. کسب مشتری جدید کار ساده ای نیست و نمی توان همواره مشتری جدید کسب کرد. همچنین حفظ مشتری فعلی بسیار کم هزینه تر از جذب مشتری جدید است و برای نگهداری مشتریان فعلی تنها راه، برقراری ارتباط مؤثر و بلند مدت با آنان است که از طریق ابزارهای ارتباطات بازاریابی محقق می شود.

 امضا علیرضا

[1]Tom Duncan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی