علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

متخصص رسانه با گرایش تجارت اجتماعی _ مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

علیرضا خنجری

مشاور کسب و کارهایی که در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام فعالیت می کنند

لوگو

دیده بان کسب و کار: پی دبلیو سی سال گذشته گزارشی درباره  چند ابر روند تا سال 2050 را منتشر ساخت است. به کمک این ابرروندها، برخی تغییراتی که می توانند فرصت های کارآفرینانه را  برای شرکت های داخلی و  کسب و کارهای ایرانی بوجود آورند،  بررسی شده اند.


1)ابر روند اجتماعی و جمعیتی


یکی از ابر روندهایی(Mega Trend)  که موسسه PWC پیش بینی کرده است، روند مسن شدن جمعیت تا سال 2050 است. روند مسن شدن جمعیت در سراسر جهان منجربه افزایش تعداد افراد بالای 60 سال خواهد شد. در نتیجه تعداد نیروی کار جوان به نسبت کل جمعیت  در جهان کاهش و در کشورهای با ساختار جوان  تعداد نیروی کار جوان و مصرف کننده به نسبت کل جمعیت بیشتر است. همچنین موسسه PWC پیش بینی کرده است رشد  شهرنشینی تا سال 2050 است. در زمان حال 50٪ جمعیت در شهرها زندگی می کنند. در حالیکه تا 60 سال قبل 30٪ جمعیت در شهرها زندگی می کردند. با روند فعلی تا سال 2030جمعیت شهرها به بالای 60٪ و تا سال 2050 به 72٪ خواهد رسید.


اینفوگرافی نسبت جمعیت


نسبت جمعیت بالای 60 سال تا سال 2050


 


در کشور ما در  زمینه های درمانی تغییراتی را نوع تقاضای جامعه مشاهده می کنیم. مثلا رشته هایی مانند فیزیوتراپی که در گذشته چندان پرتقاضا نبودند الان مشتری زیادی دارند. نیاز به مراکز نگهداری افراد مسن در آینده به اندازه داشتن مدارس امروز مهم خواهد بود. نیاز مراکز تفریحی و تندرستی  هم برای این نسل مسن اهمیت خواهند داشت. احتمالاٌ نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در 30 سال آینده به جای اشتغال جوانان بر ساماندهی و بهبود زندگی افراد مسن جامعه تاکید خواهند داشت.


 این روند را می توان در تبلیغات موسسات کنکور هم مشاهده کرد. 20 سال پیش موسسات کنکور ورود به دانشگاه  زیاد شدند. دانشگاه ها هم روی دوره های کارشناسی سرمایه گذاری کردند. الان با افزایش سن جامعه، تقاضا به سمت فوق لیسانس و دکتری رفته است. دوره های دکتری الان زیاد شده اند. ضمناٌ موسساتی مثل مدرسان شریف بازار هدف کلاس کنکور را به سمت ارشد و دکتری آورده اند. کمی به روند تبلیغات این موسسه در صدا و سیما از چند سال پیش تا الان دقت کنید.


نیاز دیگر توجه غذاهای سلامت در آینده خواهد بود. تا 30 سال آینده رستوران خوب، رستورانی  خواهد بود که به رژیم غذایی  و غذاهای سالم بیشتر توجه کند. البته رستوران هایی مانند پیتزا و فست فود  دکتر آرین ارائه این نوع محصولات را شروع کرده اند.


شاید تعجب برانگیز باشد ولی در آینده تعداد تقاضای شرکت ها برای نیروی انسانی بیشتر از متقاضیان استخدام در کشور خواهد بود. دز نتیجه حفظ نیروی کار درونی و تاکید بر توجه به شایستگی های افراد با هدف کاهش نیاز به استخدام بیشتر مورد توجه قرار می گیرند.


2)ابرروند رشد فناوری اطلاعات


یکی دیگر از ابر روندهایی  که موسسه PWC پیش بینی کرده است تغییرات فناوری تا سال 2050 است و   فناوری های  مبتنی بر اینترنت رشد زیادی خواهد داشت. در زمان حال هم این فناوری ها سایر رسانه های اجتماعی مثل شبکه های تلویزیونی رو با چالش مخاطب مواجه ساخته اند.  حتماٌ می دانید مجله  نیوزویک با بیش از نیم قرن سابقه، از دو سال قبل به دلیل کاهش حجم تبلیغات و مخاطب دیگر چاپ نمی شود و فقط به صورت آنلاین قابل دسترسی است. حتی در کشور ما هم این روند را می توان در زمان حال به خوبی دید.  مثلاٌ کانون تبلیغانی پیک برتر در سال 1389 با کاهش سود مواجه شد و به سمت ایجاد سایت اینترنتی رفت. مجله اینترنتی برترین ها بر اساس این نیاز بوسیله تیم آقای ملایری شکل گرفت.


شاید در آینده کلیه فعالیت های بازاریابی به بازایابی دیجیتال و یا بازاریابی محتو ا تبدیل شود، یا دیگر نیازی به تبلیغات در کنار اتوبان ها نباشد. شکل گیری تبلیغات به صورت پیامک و یا در شبکه های اجتماعی که در آینده  ابزارهای  دیگری  هستند که موید تغییر روش های بازاریابی خواهند بود. همچنین در آینده حجم دورکاری نسبت به امروز بیشتر خواهد شد.



استفاده از اینترنت

روند صعودی شدن استفاده از اینترنت


 3) ابرروند اقتصادی: جابجایی قدرت های اقتصادی بزرگ


یکی دیگر از ابر روندهایی   که موسسه PWC پیش بینی کرده است جابجایی قدرت های اقتصادی بزرگ از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه فعلی تا سال 2050 است. جهت رشد از  7 کشور صنعتی (G7شامل ایالات متحده، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و کانادا) به اقتصاد های در حال رشد یعنی7 کشور(E7 شامل چین، هند، برزیل، روسیه، اندونزی، مکزیک و ترکیه) تا سال 2050 منتقل خواهد شد. شاید تا 50 سال آینده داشتن روابط استراتژیک با شرکت های چینی و بزریلی از ارتباط با شرکت های آلمانی و یا ژاپنی خیلی مهمتر باشد.


4)ابرروند عوامل زیست ‌محیطی


 عوامل زیست ‌محیطی شامل میزان حساسیت نسبت به محیط زیست، میزان آلودگی های هوا، آب، انرژی، بلایای طبیعی و غیره است. تا سال 2030 جمعیت جهان بیش از 8 میلیارد نفر خواهد بود. از نظر این موسسه با افزایش جمعیت جهان به 50٪ انرژی بیشتر، 40٪ آب بیشتر و 35٪ مواد غذایی بیشتر خواهد داشت.  شاید مشکلات زیست محیطی، ما را بیشتر به استفاده از فناوری های سازگار با محیط زیست در آینده  هدایت کند. البته این موضوع الان هم تا حدی مورد توجه شرکت های پیشگام  کشور در معرفی محصولات سبز، بازاریابی سبز ، حتی بانکداری سبز مشاهده می شود.


در این زمینه یک روند دیگر، گرم شدن  تدریجی کشور ما است که نیاز به فناوری های جدید را لازم می کند. مثلا سرمایه گذاری بیشتر در  خنک کننده های جدید.


نمودار توصیفی


 منبع:bizwatch.ir (دکتر علی داوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر سایت دیده بان کسب و کار)


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی